بررسی جایگاه و نقوش قالی ایران در نگارگری های دوره ی صفوی
پایان نامه
چکیده
چکیده: آنچنان که می دانیم فرش، این هنر والا اهمیت فراوانی در میان مردم ایران زمین داشته و دارد. از این رو در نظر گرفتن این مهم و نیز وجود تصاویر بسیاری از آن در بخش مهمی از هنر ایران، یعنی نگارگری، بالاخص دوره ی صفویه ما را بر آن میدارد تا به بررسی نمونه هایی از نگاره های موجود در مکاتب مختلف صفوی بپردازیم. و مطالعاتی تطبیقی از تصویر فرش در میان این مکاتب داشته باشیم. در مسیر این مطالعات تغییر و تحولاتی که در مکاتب مختلف نگارگری ایران در دوره ی صفوی در زمینه ی تصاویر فرش به وجود آمده، از جمله طرح ها و نقوش، نحوه ی جایگیری در کادر، اهمیتی که وجود این تصویر در نگاره ها داشته و نیز دوران اوج و افولی که سپری کرده را بررسی خواهیم نمود. برای این منظور به جهت نظام مند شدن و ایجاد زمینه سازی ، پیشینه ای از به تصویر در آمدن فرش در دوره های قبلی را ارائه داده و به شرح مختصری از آنها میپردازیم. برای تحقق این امر نمونه هایی از نگاره های دوران قبل از اسلام تا دوران صفوی که شامل تصویر فرش هستند را ذکر کرده و مختصرا در رابطه با هر یک توضیحاتی داده خواهد شد. در نهایت به یک طبقه بندی کلی از به تصویر کشیده شدن فرش در مکاتب این دوران خواهیم رسید. سرانجام ویژگی های هر مکتب در رابطه با تصویرگری فرش و تفاوتها و تمایزات، دوران اوج و افول و غیره را خواهیم دید. تغییراتی که در دوره ی صفویه در زمینه ی تصاویر موجود از فرش در نگاره ها رخ داد، به این صورت بود که اسلیمی و ختایی در طرح ها رایج شد و رنگها غنا و تنوع بیشتری یافتند و ترکیب بندی در کل کادر هماهنگی با فضای نگاره پیدا کرد. و نیز تعداد فرش ها بیشتر شد و نحوه ی نمایش آنها دچار تحولات بسیاری شد.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی نقوش فرش سده نخست عصر صفوی با نگارگری همان دوره موردکاوی: مقایسه تطبیقی دو قالی
One of the prosperous periods of Persian commercial carpet industry is the Safavid era especially the 10th and 11th centuries (A.H.). Governments’ attention to arts and artists and expanding the facilities on the one hand, and willingness of other artists such as illumination artists and Persian painters’ to beautiful designs for carpets, along with the progress of the dyeing indust...
متن کاملجایگاه نقش ترنج در هنر دوره صفوی با تأکید بر قالی ، جلد قرآن و جلد شاهنامهها
نقش ترنج باوجود تعابیر زیادی که از نحوه پیدایش آن موجود است بهعنوان نقشی کاملاً ایرانی، از دیرباز در طراحی و تولید آثار هنری وجود داشته و به لحاظ زیبایی و کثرت از جایگاه ویژهای برخوردار است. ازآنجاکه دوره صفوی دوره شکوفایی و جمال آثار هنری بوده و در این دوره هنرمندان به خلاقیت در آثار هنری و اعمال سلیقه شخصی میپرداختهاند. این نقش در اکثر آثار هنری این دوره مانند قالی، جلد، گچبری، کاشیکا...
متن کاملتحلیل فرمی تعدادی از قالی های دوره صفوی موسوم به قالی های لهستانی(پولونزی)
دوره صفویه را بی شک می توان پررونق ترین و مهم ترین دوران قال یبافی ایران به شمار آورد. در میان انبوه قالی های برجستهاین دوره، گروه قالی های لهستانی)پولونزی( جزء شاخص ترین آن ها محسوب می شوند. این قال یها در اصل منشا ایرانی دارند وطبق گفته محققین و مستندات ب هدست آمده، فرش های زربفت در این دوره در اکثر مناطق قال یبافی ایران تولید می شده استولی محل بافت بسیاری از این قالی ها را کاشان دانسته اند. ...
متن کاملنشانههای مهر در نقوش قالی ایران
امروزه محققینِ علاقمندی، نشانهها و ردپاهایی از کیش مهر را با گذشت چند هزارۀ از آن در میان بازماندههایی از دنبالة فرهنگ و تمدن ایرانی جستجو میکنند. علاوه بر اسناد مکتوب و تاریخدار که به یقین دلالتی بس متقن بر استنباطها و نتیجهگیریهاست، عناصر و بقایایی به صورت غیر مستقیم نشانهای از ماندگاری مهر باقی گذاردهاند. نقش زبان خاموشی که میتوانسته مُهر مِهر را بر پیشانی تاریخ ایران حک کرده باشد؛ زب...
متن کاملتجلّی نقوش گرفتوگیر در فرش دوره صفوی
The hunting & animal patterns is indeed one of the most important & effective motifs which can be seen in Persian Art since ancient times. For a long period of time, these motifs (which include religious & old mythological concepts, and tell about the geographical & natural human being environment, as well as his own desires, his domineeringness, and struggle for survival), have been designed &...
متن کاملبررسی جایگاه هنر دوره صفوی
عصر بالندگی و شکوفایی هنر ایران دوران سلجوقی و ایلخانی است و در زمان تیموریان به اوج می رسد. در حالی که از گذشته تاکنون مطالب بسیاری در مدح و ستایش صفویان گفته شده که بیشتر جنبه سیاسی دارد تا تحلیل و بررسی جدی در زمینه فرهنگ و هنر. تمرکز و یکپارچگی سازمان دولت صفوی باعث شد تا جمیع هنرها رونق گرفته و تولیدات فراوانی در تمامی زمینه های هنری انجام شود و بدین گونه بود که هنرها در این عصر به جهت کم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023